Petr Kuba patří již druhé desítiletí k nepřehlédnutelným
osobnostem olomoucké výtvarné scény. Jeho sochařská i malířská
díla jsou pravidelnou
součástí výstavních souborů, které reprezentují zdejší výtvarnou
kulturu u nás i v zahraničí. Tato skutečnost
je sama o sobě
důkazem nesporných uměleckých kvalit Kubova díla.
Teprve současná výstava v Galerii G však dává širší kulturní
veřejnosti možnost vnímat tvůrčí potenciál tohoto autora jak v rozsahu
technik,
jimiž pracuje, tak v šíři myšlenkových pochodů, které jsou zdrojem
jeho výtvarné imaginace.
Z hlediska systémového přístupu, jímž mám na mysli především
rejstřík výrazových prostředků,
bychom ve zdejším regionu jen stěží hledali vhodný protějšek.
Bereme-li v úvahu tradiční dělení výtvarných disciplín pak bychom
stěží odpovídali
i na otázku, zda je Petr Kuba spíše malíř, sochař,
grafik, nebo kreslíř. Ve všech zmíněných oborech totiž pracuje
se stejnou výrazovou
jistotou,
aniž bychom u jednotlivých prací měli pocit, že jsou jen jakýmsi
studijním záznamem, prvotní fixací myšlenky, či hledáním definitivní
tvarové skladby. Tím chci pouze zdůraznit zmíněnou systémovost
Kubova pracovního postupu, která ve všech svých polohách slouží
suverénní jistotě jeho uměleckého výrazu. Petr Kuba tak zhodnocuje
léta poctivé řemeslné průpravy, jíž se mu dostalo
na Střední umělecko průmyslové škole v Uherském Hradišti,
kde získal nejen velmi solidní
řemeslný
základ a současně zformoval i obrysy vlastních formálních
postupů. Z dalšího studia na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové
v ateliéru profesora Josefa Malejovského si Kuba odnesl
především obrovskou
sumu praktických zkušeností, které získal v rámci práce na konkrétních
komorních i monumentálních úkolech, které výrazně rozmnožil
i spoluprací s jinými sochaři na zakázkách veřejné
povahy. Pražský pobyt však
pro mladého výtvarníka znamenal především možnost vnímat pulzující
atmosféru kulturního centra a konfrontovat svá tvůrčí východiska
na nejvyšší možné úrovni. Pro příslušníky Kubovy generace
byla přirozeně žhavá také konfrontace generačních pocitů, výrazně
poznamenaných
mezinárodními proudy, s všudepřítomným dobovým mýtem reálného socialismu,
který chtě-nechtě určoval schizoidní podobu tehdejšího bytí.
Domnívám se, že v právě uvedených souvislostech můžeme
hledat myšlenková a formální východiska tvůrčího úsilí Petra Kuby.
Přesto, že jsem se v úvodu zmínil o významové
paritě Kubova uměleckého výrazu ve všech oblastech jeho výtvarné
práce,
pokládám
za nutné
vyzvednout především jeho sochařské realizace, které jsou nespornou
dominantou Kubovy výtvarné práce.
Tři rozměrové dimenze, racionalita pracovního postupu a výrazové
možnosti materiálu jej právě zde nutí k maximální
koncentraci na formální
a obsahové působení konkrétního artefaktu. Tvarová určitost
a prostorový rozvrh dává jeho plastikám naléhavou sdělnost a čistě
výtvarnou podobu, oproštěnou od literárních syžetů, které v malbě,
grafice i reliéfech vnímáme výrazněji.
A ještě několik slov o tom co nám Petr
Kuba svými artefakty sděluje. Had na prsou, Noční chodec,
Cháron, Laokont, Anděl
strážný,
Znamení
trojúhelníku, Stíny... to jsou jen namátkou vybrané názvy
Kubových soch, obrazů, a grafik. Z těchto a jiných
názvů cítíme, že vnímá
život v obrazné poloze, zastupující realitu jako takovou, že usiluje
o evokaci určitého psychického a v případě plastických
artefaktů rozhodně také naléhavě psychofyzického stavu. Artikuluje
danými prostředky
pocity čistě lidské podstaty, ať už prostřednictvím zobecnělých
mýtů, nebo na základě rafinovaných kontrastních propojení figurálního
základu
se zvířecími, věcnými nebo geometrickými elementy. Tímto způsobem
organizuje a vytváří vlastní symbolický jazyk, jímž vypráví
o často osudových dějích, zejména pak o stavech lidského
vědomí, lidské duše a lidské kultury. Kulturní a namnoze
i kulturní podstatu Kubova
tvarového
jazyka bych zvláště zdůraznil. Nejen vzhledem k znakové
podstatě symbolů, ale také proto, že tento výtvarný jazyk poukazuje
na filozofická východiska jeho tvorby, která se nacházejí
kdesi mezi existenciálním
vnímáním bytí a tušením postmoderní vyčerpanosti kulturní paměti.
Petr Kuba patří k umělcům, kteří plně důvěřují tradičním
hodnotám umění založeným na citlivém vnímání světa i sebe
sama, na poctivém,
dokonale zvládnutém řemesle a smyslu pro estetickou působivost
uměleckého díla. Tyto vlastnosti mu umožňují být současným
a sdílně aktuálním,
bez ohledu na překotný pohyb pomíjivých trendů na nynější
umělecké scéně.
|
Pieta
next images in gallery I., gallery II., gallery III
Dr. Jiří Hastík recension
<< back
|